Uberizing Organizational Learning – Thinking Beyond Courses
Das ist jetzt schon der zweite Beitrag in dieser Woche (siehe auch: “From Courses to Campaigns: using the 70:20:10 approach”), in dem es um Bildung und Lernen jenseits klassischer Kurse und Seminare geht. Sahana Chattopadhyay geht sogar noch ein Stück weiter und bringt die notwendige Veränderung auf den Begriff “Uberization”. Er wird ja – mit einer Verbeugung vor Uber, dem “Online-Vermittlungsdienst für Fahrdienstleistungen” (Wikipedia) – in jüngster Zeit immer häufiger als Bild für Innovationen und ein radikales Umdenken genutzt.
Wenn Sahana Chattopadhyay jetzt meint, “we need to uberize organizational learning”, dann hat sie folgende Parallelen im Blick: “… however, it is worthwhile to remember in the L&D context that Uber owns no “assets”. Agility and pull lie at the heart of uberization. Users – with a single tap on the app – can get a ride. Uber taps into existing resources providing people – both the suppliers and the buyers – with a platform to connect.”
Diese Vorlage führt sie in diesem lesenswerten Aufschlag zum Jahresbeginn weiter aus und schreibt L&D folgende Aufgaben ins Stammbuch:
1. Take a mobile-first approach …
2. Build communities …
3. Curate from existing sources …
4. Build a culture of feedback …
5. Make it an ongoing effort …
Schließlich: “In summary, the world of L&D has dramatically changed. Just as the rules of business and leadership have changed in the networked era, so has the rules for how to enable employees to deliver with efficacy. The L&D department can no longer sit in an isolated bubble designing courses for skills that are fast becoming redundant. It is time to build an entirely new set of skills in oneself as well as in the workforce.”
Sahana Chattopadhyay, ID and Other Reflections, 7. Januar 2016