Shaping the Future of Learning: The Role of AI in Education 4.0
Ich bin fast versucht zu sagen, ein weiterer Bericht über „Künstliche Intelligenz und Bildung“, in diesem Fall herausgegeben vom World Economic Forum. Die Autor:innen des Berichts (28 S., pdf) identifizieren einleitend vier „Versprechen“ der Künstlichen Intelligenz:
– „Supporting teachers‘ role: augmentation and automation“
– „Refining assessment and decision-making in education“
– „Supporting AI and digital literacy“
– „Personalizing learning content and experience“
„Education 4.0“, so heißt es weiter, „is a comprehensive framework that outlines key transformations needed in childhood education to address the needs of the future and promote better education outcomes. It consists of four sets of skills that will be needed in the future – global citizenship, innovation and creativity, technology, and interpersonal skills – as well as four sets of learning experiences – personalized and self-paced, accessible, problem-based and collaborative, and lifelong and student-driven learning.“ (S. 4)
Wem die Botschaften der einleitenden Kapitel bekannt vorkommen, kann gleich zu den neun Case Studies springen, die sich über verschiedene Kontinente und Handlungsfelder erstrecken. Viele wurden sicher schon vor dem Hype um ChatGPT gestartet, einige sind noch in der Entwicklung.
World Economic Forum, 28. April 2024