Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Learning Analytics and ‘Learning Design’

Zu beiden Stichworten, „learning analytics“ und „learning design“, liefert der Artikel mehr Fragezeichen als Antworten. Tony Bates berichtet von einer Studie an der britischen Open University, die mehr als 55 Kurse und die Aktivitäten von 50.000 Studierenden untersucht hat, um einen Zusammenhang zwischen dem Design der Kurse und dem Erfolg der Studierenden festzustellen. Gefunden wurde: nichts.

„In other words, even with a large base of learning designs (55) and learners (nearly 50,000) the study failed to find any correlations that would explain student success or failure related to different learning designs.“

Über die Gründe kann man jetzt spekulieren: Liegt es am Design der Kurse? An den Parametern für die Online-Aktivitäten der Studierenden? Dazu Tony Bates:

„What the study did find though raises a lot of questions about the OU’s learning design process:

– the OU’s learning design rubric makes no recommendation regarding priorities for the seven activities;
– however, most modules are heavy on instructional (instructor-directed) activities such as assimilation (reading, or viewing videos) and assessment, and are relatively light on the more learner-centred activities such as production and experience;
– quantifying different learning activities is problematic: time spent on an activity is a crude measurement of learning effectiveness
– VLE trace behaviour is also a poor measure of actual student learning activity.“
Tony Bates, Online Learning and Distance Education Resources, 18. Oktober 2019

Bildquelle: https://www.tandfonline.com/toc/cdie20/current

 

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