Chatbots as Teaching Assistants: Introducing a Model for Learning Facilitation by AI Bots
Natürlich werden wir Chatbots zukünftig auch in Lehr- und Lernprozessen begegnen. Vor allem, wenn eine neue Generation von AI-gestützten Assistenten nicht nur mit vorgegebenen Antworten zur Seite steht, sondern selbständig neue Antworten generiert. Vor diesem Hintergrund haben die Bildungsexperten von SAP unter der Überschrift „Levels of Learning Facilitation by AI“ das folgende interessante Stufenmodell entwickelt:
„Level 1: Welcome learners
The AI teaching assistant welcomes new learners with personalized messages.Level 2: Recommend content and peers
The AI teaching assistant recommends learning content, next steps, peers, and experts for collaborative learningLevel 3: Answer questions
The AI teaching assistant answers typical questions posted by learnersLevel 4: Set goals and monitor learning progress
The AI teaching assistant sets learning goals for learners, communicates them, and monitors the learning progressLevel 5: Provide feedback
The AI teaching assistant provides personalized feedbackLevel 6: Individual learner coaching
The AI teaching assistant proactively coaches learners by analyzing individual learning needs, making individual recommendations and providing individualized feedback.“
Ihre Einschätzung: Im Moment spielt sich vieles noch auf den Ebenen 1-3 ab. Spannend („real learning assistance“) wird es ab Ebene 4. Aber dafür braucht es noch mehr AI und noch mehr Daten (via Christoph Meier).
Lars Satow, SAP Blogs, 12. Juli 2017
Nachtrag (18.08.2017): „7 fascinating bots – crazy but interesting“ (Donald Clark, 17.08.2017)
Schreibe einen Kommentar