Top Ed-Tech Trends 2014: The Indie Web
Nach einigen kritischen Beiträgen über die Schlaglichter des Jahres 2014 hatte Audrey Watters das Bedürfnis, einen „aspirational post“ zu verfassen, „to write about something that gives me hope“. Und Hoffnung gibt ihr die „Indie Web“-Bewegung. Sie steht für eine „Re-Dezentralisierung des Web“, für die Lerner als die wahren Subjekte der Bildung und des technologischen Wandelns. Sie macht diese Bewegung natürlich an verschiedenen Beispielen, Projekten und Aktionen fest. Eines sticht jedoch aus ihrer Sicht heraus, weil es wie kein anderes die Idee und die Ziele des Indie Web verkörpert:
„I repeat this often: one of the most important initiatives in education technology is the University of Mary Washington’s Domain of One’s Own. The Domain of One’s Own gives students and faculty their own Web domain – not simply a bit of Web space at the university’s dot-edu, but their own domain. UMW facilitates the purchase of the domain; it helps with installation of WordPress (and other open source software); it offers support – technical and instructional; it hosts the site until graduation. And then, contrary to what happens with the LMS, the domain and its content is the student’s to take.
You can frame it as an e-portfolio, sure. Or you can frame it as an opportunity for students to „learn to code“ and as such to boost their employability. Or you can frame Domain of One’s Own as a foundation for an ed-tech Indie Web Movement, and something that’s spread to multiple campuses this year – Davidson College, Emory University, the University of Oklahoma, and CSU Channel Islands are all now piloting „Domain“-like initiatives.“
Audrey Watters, Hack Education, 16. Dezember 2014
One Response to “Top Ed-Tech Trends 2014: The Indie Web”
[…] den Kopf gesetzt haben. Bei der einen Sache – Indieweb – muss ich mich vorher allerdings noch ein wenig […]