Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

The Future of Education: Programmed or Programmable

Wieder ein lesenswertes Stück Prosa von Audrey Watters. In diesem Transkript bricht sie Bildung ganz bewusst auf zwei Modelle herunter und macht sie am heutigen Einsatz von Lerntechnologien fest: „programmed“ steht dabei für „programmed instruction“, für Skinner, Behaviorism, Informationsvermittlung. „Programmable“ steht für den Gegenentwurf, das „programmable Web“, das „read/write Web“ und Lernrozesse, die wirklich von Lernern kontrolliert werden. Ihr eindrucksvolles Beispiel ist die „Domain of One’s Own Initiative“ der University of Mary Washington.

„To transform education and education technology to make it „future-facing“ means we do have to address what exactly we think education should look like now and in the future. Do we want programmed instruction? Do we want teaching machines? Do we want videotaped lectures? Do we want content delivery systems? Or do we want education that is more student-centered, more networked-focused. Are we ready to move beyond „content“ and even beyond „competencies“? Can we address the ed-tech practices that look more and more like carceral education – surveillance, predictive policing, control?“
Audrey Watters, Hack Education, 4. November 2014

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