Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Google Classroom and the Teaching Machine

Was ist Google-Classroom? Im Netz lesen wir: „Classroom wurde in enger Zusammenarbeit mit Google Apps for Education-Pädagogen entwickelt, die wissen, worauf es ankommt. Das Ergebnis: ein Tool, das Lehrern Zeit spart, die Unterrichtsplanung vereinfacht und die Kommunikation mit Kursteilnehmern erleichtert.“ Zeit sparen. Hausaufgaben und Tests online. Audrey Watters blättert zurück ins Jahr 1924, um Sidney Pressey und seine Teaching Machine zu finden (mit Abbildung!). Die gleiche Werbung, die gleichen Argumente. Ihre Schlussfolgerung:

„It’s important to remember here – and looking too at the Google Classroom launch with a grading scale based on 100 points (a grading scale that is not „natural,“ that has a history) – that technology does not simply work in the service of supporting educational practices. Technology shapes, limits, steers those practices, and then – and this is key – even when the technology changes, those practices endure. They become „hard coded.“ They become part of the infrastructure.

So for all those excited today to get their hands on the „new“ Google Classroom: recognize that you’re actually adopting some very very old technologies.“
Audrey Watters, Hack Education, 12. August 2014

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