Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Howard Gardner: ‘Multiple intelligences’ are not ‘learning styles’

Ich wusste gar nicht, dass Howard Gardner noch aktiv ist, aber der Zeitstempel dieses Beitrags ist aktuell. Seine Richtung macht schon der Titel klar. Howard Gardner sieht, dass sein Konzept der „Multiple Intelligences“ mit dem Konzept unterschiedlicher „learning styles“ in einen Topf geworfen wird. Er stellt deshalb beide Konzepte noch einmal gegenüber und weist auch darauf hin, dass „there is not persuasive evidence that the learning style analysis produces more effective outcomes than a „one size fits all approach.“ Darauf ist auch an dieser Stelle schon mehrmals hingewiesen worden, deshalb zitiere ich lieber etwas länger, was Howard Gardner Bildungsexperten in dieser Sache rät:

  1. Individualize your teaching as much as possible. Instead of „one size fits all,“ learn as much as you can about each student, and teach each person in ways that they find comfortable and learn effectively. Of course this is easier to accomplish with smaller classes. But ‘apps‘ make it possible to individualize for everyone.
  2. Pluralize your teaching. Teach important materials in several ways, not just one (e.g. through stories, works of art, diagrams, role play). In this way you can reach students who learn in different ways. Also, by presenting materials in various ways, you convey what it means to understand something well. If you can only teach in one way, your own understanding is likely to be thin.
  3. Drop the term „styles.“ It will confuse others and it won’t help either you or your students.“

Valerie Strauss/ Howard Gardner, The Washington Post, 16. Oktober 2013

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