Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Networking and notworking in social intranets: User archetypes and participatory divides

Eine sehr interessante Studie, in der die Erfahrungen einer internationalen ICT-Firma mit der Einführung von JIVE, einer Social Networking-Plattform, analysiert und ausgewertet werden. Das Unternehmen hat 5.000 Mitarbeiter und mit 27 wurden Interviews durchgeführt, aus denen hier immer wieder zitiert wird. Dabei hat sich herausgestellt, dass sich die Befragten hinsichtlich ihrer Nutzung von JIVE in zwei Gruppen aufteilen lassen: „Contributors“ und „reluctant users“. Was diese Gruppen auszeichnet, wird ausführlich beschrieben.

Für die Autorin ist klar: Nicht alle Mitarbeiter nutzen ein Social Intranet auf die gleiche Art und Weise. Und Unternehmen tun gut daran, sich darauf einzustellen.

„Most reluctant users will probably not eventually become contributors, even if some of the characteristics of the reluctant user are issues that can and should be dealt with: lack of job satisfaction and lack of trust in the work environment are variables that can be improved, and where improvements might spark off motivation to contribute, share and collaborate with an extended network of peers in the social intranet. Yet this is not just a matter of the work environment or time. The adoption process of the social intranet in the enterprise is not simply a process of diffusion with innovators, early adopters, early and late majority and laggards (Rogers, 1995). Perhaps Rogers‘ model needs to be adjusted for social media technologies, where each phase of the diffusion entails different types of users – both contributors and what has here been termed reluctant users, who rely on social media for information rather than communication and symmetrical interaction.

The affordances of social software enable new ways of collaboration and connecting of heterogeneous networks, yet this is not universally true for all users. Being aware that some users are much more difficult to include in networked collaborative spaces is key, and organizations will need to demonstrate that they do not only listen to the crowd of flamboyant networkers.“
Marika Lüders, First Monday, Vol. 18, Nr. 8, 5. August 2013

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