Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Neoliberalism and MOOCs: Amplifying nonsense

Einer der Väter der MOOC-Bewegung, George Siemens, kann mit dem Vorwurf, MOOCs seien neoliberal, nichts anfangen. Aber er ist ihm Anlass genug, sowohl MOOCs als auch ihre Kritiker kurz zu positionieren. Mir gefällt vor allem die Beschreibung des Internets als „Schatten-Bildungssystem“. Auch die zahlreichen Kommentare der Netz-Prominenten sind lesenswert.

„In recent presentations, I’ve been positioning MOOCs in terms of the complexification of higher education (see below for sample presentation). The argument is simple: Much of today’s economy is knowledge-based. In a knowledge economy, we need to be learning constantly. Universities have failed to recognize the pent-up demand for learning as the economy has diversified and society has become more complex and interconnected. As a consequence, the internet has contributed by creating a shadow education system where learners learn on their own and through social networks. MOOCs reflect society’s transition to a knowledge economy and reveal the inadequacy of existing university models to meet learner’s needs.“
George Siemens, elearnspace, 8. Juli 2013

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