Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Jay Cross: informal learning guru

Es liest sich fast wie ein Nachruf. Es ist aber keiner, wie ich mich gerade noch einmal auf den Seiten der Online Educa vergewissert habe, wo Jay Cross auch dieses Jahr wieder erwartet wird. Es ist also eine Würdigung und Zusammenfassung der Arbeiten von Jay Cross, auf den ja auch an dieser Stelle regelmäßig verwiesen wird. Zu lesen ist, wie alles irgendwie mit “E-Learning” anfing und heute bei “happiness and well-being” angekommen ist, dem jüngsten Schwerpunkt des umtriebigen Experten. Dazwischen liegen aber vor allem seine vielfältigen Anstöße, das informelle Lernen neu zu bewerten.

“Cross is often ahead of his time and with one simple, diagram, he opened our eyes up to the fact that most learning is informal yet almost all the spend is on formal courses. He invites us to think about learning in a more naturalistic way, seeing learners as real people in real organisations who use real tools in real networks, both offline and online. Informal learning is driven by conversations, communities of practice, context, reinforcement through practice and now social media to “optimise organisational performance”. Blogs, wikis, podcasts, peer-to-peer sharing, aggregators, social media and personal knowledge management are all emergent phenomena, unlike the top-down tools and content that traditional e-learning has provided. When we look at the internet we see powerful tools and techniques emerge through genuine use. It is these, he believes, that point us towards success in learning.”
Donald Clark, Donald Clark Plan B, 16. November 2012

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