Innovating Pedagogy 2012
Eine kleine, schlanke Ausgabe des jährlichen Horizon Reports, entworfen von Experten der britischen Open University. Ohne großen Überbau, ohne ausschweifende Delphi-Verfahren werden zehn Trends vorgestellt, mit den Attributen „potential impact“ und „timescale“ und einigen Literaturhinweisen versehen: „ten sketches of new pedagogies that might transform education“, heißt es. Es liegt in der Natur der Sache, dass über die Qualität der Trends schwer zu urteilen ist. Vielleicht kann man anmerken, dass die OU-Experten ihre Trends nicht so eng an technologische Entwicklungen binden wie das amerikanische Original, auf Selbstläufer wie „mobile learning“ und „tablets“ verzichten, aber mit „seamless learning“ und „rhizomatic learning“ die Fantasie der Leser herausfordern.
– New pedagogy for e-books: Innovative ways of teaching and learning with next-generation e-books
– Publisher-led short courses: Publishers producing commercial short courses for leisure and professional development
– Assessment for learning: Assessment that supports the learning process through diagnostic feedback
– Badges to accredit learning: Open framework for gaining recognition of skills and achievements
– MOOCs: Massive open online courses
– Rebirth of academic publishing: New forms of open scholarly publishing
– Seamless learning: Connecting learning across settings, technologies and activities
– Learning analytics: Data-driven analysis of learning activities and environments
– Personal inquiry learning: Learning through collaborative inquiry and active investigation
– Rhizomatic learning: Knowledge constructed by selfaware communities adapting to environmental conditions
Mike Sharples u.a.: Open University Innovation Report 1, 2012 (pdf)
Schreibe einen Kommentar