Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Reflections on open courses

„Open Courses“ sind aktuell eine der spannendsten Bewegungen im Online-Lernen. Sie sind die logische Weiterentwicklung dessen, was MIT 2002 mit der Publikation seiner Kursmaterialien im Netz losgetreten hat. Sie sind zudem eng verknüpft mit der Idee des Connectivism und damit eine interessante Verbindung von Theorie und didaktischem Design. Die hier vorliegenden Überlegungen von George Siemens, einem der aktivsten Initiatoren von „Open Courses“, fassen die bis heute gemachten Erfahrungen zusammen. Sein Fokus liegt dabei auf zwei Fragen: „How do MOOCs reflect effective practices within the digital economy?“ und „In terms of discourses, literacies, and prior knowledge, what digital skills are privileged and rewarded within the MOOC environment?“  Um diese Fragen herum gruppiert er eine Reihe von interessanten Beobachtungen über die Möglichkeiten, aber auch die Grenzen dieses Formats. Einige will ich an dieser Stelle kurz festhalten:

„In education, content can easily be produced (it’s important but has limited economic value). Lectures also have limited value (easy to record and to duplicate). Teaching – as done in most universities – can be duplicated. Learning, on the other hand, can’t be duplicated. Learning is personal, it has to occur one learner at a time. The support needed for learners to learn is a critical value point.“

In 2003 MIT announced OCW. OCW shares the artifacts of knowledge work (a course, a lecture, a syllabus). MOOCs share the process of knowledge work – facilitators model and display sensemaking and wayfinding in their discipline. … MOOCs reduce barriers to learning and increase the autonomy of learners as they develop skills to create, engage, and share in global interactions. … MOOCs are a first generation testing grounds for knowledge growth in a distributed, global, digital world.“

„Content was the first area of focus in open education. Teaching (i.e. MOOCs) are the second. Accreditation will be next, but, before progress can be made, profile, identity, and peer-rating systems will need to improve dramatically.“
George Siemens, connectivism, 19. August 2010

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