Access2OER: The CCK08 Solution
Als ich vor einigen Tagen gebeten wurde, etwas zur „Didaktik in Zeiten des Web 2.0“ zu sagen, kam mir spontan der „Massive Open Online Course“ in den Sinn, zu dem George Siemens und Stephen Downes letzten Herbst eingeladen hatten. Im Sinne eines Modells, an dem man sich orientieren kann, wenn man in einer offenen Lernumgebung und mit Hilfe verschiedener Web 2.0-Instrumente Prozesse, individuell und in Netzwerken „vor Ort“, anstoßen will. Jetzt hat Stephen Downes für eine UNESCO OER-Diskussionsliste in Form kurzer Antworten noch einmal die wesentlichen Bausteine dieses Projekts beschrieben.
„The course – which came to be known simply as CCK08 – was a landmark, we believe, in open access, because while providing the formal requirements of open learning – course structure and content, recognition, assessment and credentials – it nonetheless operated on a very different model from other OER initiatives. Materials for the course were not ‚produced‘ in the traditional; sense – rather, the instructors created a framework, populated that framework with open materials already extant on the web, added some commentary and videos of their own, conducted open online sessions and recordings, and created the infrastructure for wide student participation.“
Stephen Downes, Half an Hour, 16. Februar 2009
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