Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Is the case study method of instruction due for an overhaul?

Harvard Business School wird 100. Offensichtlich ein guter Zeitpunkt, um über etwas nachzudenken, das viele unmittelbar und immer mit Harvard verbinden: die Case Study-Methode. (Wer noch einmal nachlesen möchte, was sich genau dahinter verbirgt, dem sei der Handelsblatt-Artikel „Was ist eine Case Study?“ empfohlen!). Das dachte sich jedenfalls auch Harvard und stellte die Methode zur Diskussion: „Most recently, the question has been raised about whether the case method encourages the development of skills in framing problems prior to decision making. Traditional cases have come under fire for being self-contained documents that describe a protagonist facing a decision with a set of packaged data available on which to base the decision. … One recent response to this criticism is the encouragement of development and use of „decision briefs“ at Columbia Business School by its Dean, R. Glenn Hubbard.“

Der Aufruf ist angekommen. 111 Kommentare (!) sind hier nachzulesen. Das wiederum hat Jay Cross angeregt, das Stichwort aufzunehmen – immerhin hat er selbst zwei Jahre in Harvard verbracht: „My vote goes for bringing the case study into the 21st century.“ Jay möchte vor allem die Grenzen aufheben, an die „paper cases“ gebunden sind: „Instead of a case that starts as a pamphlet, imagine a case that is housed on a wiki. Student speculation and analysis would be recorded for the next wave of students. As in my study group, people would be able to peer into the heads of others to learn how they think about things. Cases on wikis would expand in utility as students built on one another’s observations.“ Auch wenn ich persönlich nie die Chance (oder das Glück?) hatte, 500 Case Studies in zwei Studienjahren zu bearbeiten, klingt das nach einer logischen Weiterentwicklung. „Harvard meets Web 2.0“.
Jay Cross, Internet Time Blog, 7. Oktober 2008

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