Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Learning design differences for Digital Natives?

Fast hätte ich diese Diskussionsrunde übersehen, was schade gewesen wäre. Denn was man zum Thema sagen kann, findet sich hier, teilweise im lebhaften „pro“ und „contra“. Dabei markieren die folgenden Fragen den Ausgangspunkt:„- Do you believe that we have to design, develop and deliver instruction differently for the so-called Digital Natives?
– Are there differences in learning expectations and styles or can we just design good instruction and know that it meets all generational needs?
– If you have an audience that includes natives and immigrants, how can you effectively design instruction without breaking the bank?“

Und dann ging es los: Karl Kapp fasst seine Argumente in einem Appell zusammen: „Get out of your comfort zone and begin to involve other techniques that appeal to different generations.“

Kevin Jones ist sich sicher, dass es gar nicht darum geht, Lerninhalte für Digital Natives anders zu verpacken: „There is NO WAY I can give them everything they want. So, instead of being an instructional designer, I become an instructional facilitator (which may include being an instructional designer), allowing them direct access to one another.“

Karyn Romeis bezweifelt die Relevanz der Frage, denn „… we are all native some form of technology“.

Mehrere Beiträge, unter ihnen z.B. Kerry McGuire, unterstreichen einen „design for your learner“-Ansatz: „Why are millenials the only ones who want to be engaged, who want to learn at the moment they need it not 3 months before, who need a social component to their workplace learning?“

Andere wie Anil Mammen sehen hinter der Frage ein Luxusproblem: „As a learning designer based out of India, this question has very little relevance to me if I read it in the local context. Digital natives are a minority among a minority in this country.“

Jack Pierce schließlich sieht wenig Unterschiede zwischen digital natives und immigrants, setzt aber viel Hoffnung in „next generation elearning“: „Next generation includes all of the Web 2.0 technologies and informal, bottom-up learning opportunities (which have their place) but I would hope that the defining characteristic of NextGen eLearning would be how immersive it is.“
Das ist nur ein kurzer Ausschnitt!
Tony Karrer, The Learning Circuits Blog, 1 Mai 2008

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