Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Open Source, Openness, and Higher Education

Das aktuelle Heft von innovate ist ganz dem Thema Open Source und seiner Bedeutung für Lehre und Lernen gewidmet. Einen schönen Einstieg bildet dieser Artikel von David Wiley, der einen kurzen historischen Abriss der Open Source-Bewegung bietet und sie zugleich in einen Zusammenhang mit „open course content“ und „open access publishing“ stellt.

„With the growth of open source software and other related trends, a culture of openness is advancing from the edges of society to the core of academic culture. In this article I provide an overview of how the expansion of open source software in culture at large has affected the world of education, describe how the greater use of open source software in education has unfolded hand-in-hand with the development of open course content and open access research, and argue that this more comprehensive shift towards „openness“ in academic practice is not only a positive trend, but a necessary one in order to ensure transparency, collaboration, and continued innovation in the academy.“
David Wiley, innovate – journal of online education, Oktober/ November 2006
[Kategorien: Zukunft des Internet, Trends in der Weiterbildung]