Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Social Networking: Still Not Meeting its Critical Promise

Ein Must Read! Ich verliere Dave Pollard immer wieder aus den Augen, weil Bildung nicht sein originäres Thema ist, um regelmäßig wieder bei ihm zu landen, wenn er Themen diskutiert, die für Bildungs- und Lernprozesse elementar sind. Jetzt bereitet er sich gerade auf seine Rolle als Keynote Speaker auf der Online Information 2006 in London vor, auf der er über Social Networking referieren darf. Also fängt er an, sein Wissen „aufzubereiten“ (und verspricht, es in den nächsten Wochen weiter zu tun!).

In diesem Eintrag erläutert er seine Taxonomie von Social Networks, beschreibt die zehn aus seiner Sicht erfolgreichsten Applikationen und zählt im Folgenden die Punkte auf, die einem breiten Erfolg dieser Applikationen bis heute im Wege stehen – MySpace und andere mal ausgenommen. Und dann gibt er folgenden Ausblick:

„If these apps are to achieve use and value beyond fun and novelty, however, they need to become more effective, and they need to address real, urgent, important needs and problems. I would suggest there are at least four urgent needs/problems that SNAs could, and hopefully will, fulfil:

1. Finding people to love and live with
2. Finding people to make a living with
3. Finding people who share important or urgent affinities (and then enabling them to organize, activate, and exchange context-rich information peer-to-peer with those people, such as health counsel and ‚epinions‘)
4. Enabling powerful virtual collaboration when face-to-face is, for economic or logistic reasons, impossible

Existing SNAs are not very good at doing any of these things, and they’re hopelessly complicated and unintuitive for most people trying to do these things. But if we were to be honest, most of us would have to admit that we’re not very good at doing any of things in any case, with or without technology. For many if not most of us, finding people to love. finding people to make a living with (or at least do meaningful work for), and finding people who share our life’s passion and purpose, is at best a hit-and-miss, serendipitous process.“
Dave Pollard, how to save the world, 14 August 2006
[Kategorien: Knowledge Management, Social Networks]