Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

The End of Authorship

Habermas und Updike in einer Woche in diesem Blog! Auch John Updike brennt es auf den Nägeln: Da hat Kevin Kelly (Wired) kürzlich – mit Blick auf das Google Print-Projekt – das Bild einer universalen, offenen Bibliothek heraufbeschworen: „Might the long-heralded great library of all knowledge really be within our grasp?“ Und gleich dem Autor alter Prägung neue Geschäftsmodelle empfohlen: „Instead of selling copies of their work, writers and artists can make a living selling ‚performances, access to the creator, personalization, add-on information, the scarcity of attention (via ads), sponsorship, periodic subscriptions — in short, all the many values that cannot be copied‘.“

Das hat vor einigen Tagen bereits Jaron Lanier zum Widerspruch gereizt („DIGITAL MAOISM: The Hazards of the New Online Collectivism“). Und auch John Updike tut sich schwer, vertraute Rollen und liebgewordene Dinge wie Bücher und Buchläden einfach aufzugeben:
„Books traditionally have edges: some are rough-cut, some are smooth-cut, and a few, at least at my extravagant publishing house, are even top-stained. In the electronic anthill, where are the edges? The book revolution, which, from the Renaissance on, taught men and women to cherish and cultivate their individuality, threatens to end in a sparkling cloud of snippets.
So, booksellers, defend your lonely forts. Keep your edges dry. Your edges are our edges. For some of us, books are intrinsic to our sense of personal identity.“

John Updike, New York Times, 25 Juni 2006 (Registrierung erforderlich)
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