Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

The 21st-century organization

McKinsey zum Zweiten: Wenn Knowledge Worker in vielen Branchen bereits mehr als 25% der Mitarbeiterschaft ausmachen und wenn man akzeptiert, dass sie die Träger von Innovationen in Form neuer Geschäftsmodelle, Produkte und Prozesse sind, wie müssen dann die organisatorischen Strukturen aussehen, in denen sie produktiv arbeiten können? Die McKinsey-Autoren sagen: Ganz anders als bisher! „Today’s big companies do very little to enhance the productivity of their professionals. In fact, their vertically oriented organizational structures, retrofitted with ad hoc and matrix overlays, nearly always make professional work more complex and inefficient. These vertical structures – relics of the industrial age – are singularly ill suited to the professional work process. Professionals cooperate horizontally with one another throughout a company, yet vertical structures force such men and women to search across poorly connected organizational silos to find knowledge and collaborators and to gain their cooperation once they have been found.“

Die Autoren benutzen nicht den Begriff der „netzwerkbasierten Organisationsstruktur“, wenn auch ihre Vorschläge in diese Richtung weisen:
„1. Streamlining and simplifying vertical and line-management structures by discarding failed matrix and ad hoc approaches and narrowing the scope of the line manager’s role to the creation of current earnings
2. Deploying off-line teams to discover new wealth-creating opportunities while using a dynamic-management process to resolve short- and long-term trade-offs
3. Developing knowledge marketplaces, talent marketplaces, and formal networks to stimulate the creation and exchange of intangibles
4. Relying on measurements of performance rather than supervision to get the most from self-directed professionals.“

Allerdings räumen die Autoren ein, dass einige der genannten Konzepte, z.B. das des „knowledge marketplace“, in der Praxis noch selten anzutreffen sind.
Lowell L. Bryan und Claudia Joyce, The McKinsey Quarterly (via CFO.com), 16 August 2005
[Kategorien: Knowledge Worker Productivity]

2 Responses to “The 21st-century organization”

  1. Robi

    „Knowledge Worker“ habe ich doch mal in der Wikipedia nachgeschaut (http://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_worker). Da steht unter anderem: „A basic pattern rule of human systems is that when you mix them you will get the worst of each unless you contextually and carefully attend to connecting the best.“
    Ist das nicht ein bisschen pessimistisch?

  2. Jochen Robes

    Ja, das klingt mehr nach einer Bauernregel als nach einer gesicherten Erkenntnis. Überhaupt scheint mir der Wikipedia-Artikel noch „work in progress“ zu sein (um mich einmal vorsichtig auszudrücken).
    Gruß
    JR

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