Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

The Real Reasons You’re Working So Hard …

Wo geht die Reise hin? Bis heute konnte man sich darauf verlassen, dass in den Industrienationen die Entwicklung neuer Technologien und der Anstieg der Arbeitsproduktivität mit wachsendem Wohlstand und sinkenden Arbeitszeiten einherging. Mehr oder weniger. Jetzt scheint sich die Entwicklung umzudrehen:

“More than 31% of college-educated male workers are regularly logging 50 or more hours a week at work, up from 22% in 1980. Forty percent of American adults get less than seven hours of sleep on weekdays, reports the National Sleep Foundation, up from 31% in 2001. About 60% of us are sometimes or often rushed at mealtime, and one-third wolf down lunch at our desks, according to a survey by the American Dietetic Assn. To avoid wasting time, we’re talking on our cell phones while rushing to work, answering e-mails during conference calls, waking up at 4 a.m. to call Europe, and generally multitasking our brains out.”

Globalisierung, komplexe Netzwerke und neue Technologien wie das Internet scheinen das Leben nicht leichter zu machen, sondern uns in einen “always on”-Mode zu ziehen. Aber das ist es nicht allein. Der Autor spricht verschiedene Punkte an, die das Leben unnötig erschweren, weil sich unsere Arbeitsstrukturen und Organisationsformen (noch) dem Wandel vielerorts widersetzen.

Der eine Punkt ist bekannt: “But in terms of reducing work overload, perhaps the biggest and most difficult step will be for corporations to give their knowledge workers more freedom over their own time. … But there is pressure to find new ways of organizing work, from both corporations and overworked individuals.”

Den anderen höre ich in dieser Form hier zum ersten Mal: “Managers have to realize that encouraging networks and collaboration demands as much attention and resources as supervising and measuring performance in traditional ways. Most companies have built up large human-resources departments, but few have a department of collaboration.”
Unbedingt lesen!! (via Lilia Efimova)
Michael Mandel, Business Week online, 3 Oktober 2005
[Kategorien: HR Management, Knowledge Worker Productivity]