Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Instructional Blogging: Promoting Interactivity, Student-Centered Learning, and Peer Input

Dieser Erfahrungsbericht bietet eine ausgewogene Mischung aus Theorie und Praxis. Der Autor setzt in seinen Online-Kursen seit mehreren Jahren Weblogs ein und beschreibt hier, welche Prozesse und Aktivitäten durch Blogs sinnvoll unterstützt werden können. Sehr anschaulich wird darauf hingewiesen, dass Blogging kein Selbstläufer ist, sondern Schritt für Schritt von Lehrenden wie Lernenden im Rahmen entsprechender medienpädagogischer Konzepte ausprobiert, akzeptiert und optimiert werden muss.

„In order to increase the effectiveness of blogging in my 2004 course, I created a blog for each student and developed assignments that required students to post entries. I also required students to read each other’s entries and make three substantive comments per week. These policies ensured participation, but they also were crucial to validating students‘ contributions. In this course, I observed more participation than in the previous year’s class, and students reported that blogging promoted a greater sense of community …. Overall, student satisfaction with blogging in the 2004 course was high …, and students reported that the peer-review capabilities of blogging contributed to better understandings of course content … .“
Stuart Glogoff, innovate (journal of online education), Volume 1, Issue 5, Juni/Juli 2005 (Registrierung erforderlich)
[Kategorien: Weblogs]