Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

The Bookless Future

Der Autor fasst eigene Erfahrungen und allgemeine Beobachtungen zu dem Statement zusammen: „scholarship is fast moving toward a bookless future“. Aber was er problematisiert, und das macht diesen Artikel lesenswert, ist nicht die Zukunft von Bibliotheken oder Fachbüchern, sondern die Frage, wie die Internet revolution unser Lesen beeinflusst. Dabei spricht er Punkte an, die sofort nachzuvollziehen sind, aber selten thematisiert werden:

„Computer screens were not originally intended to replace books, and it is something of a technological accident that they are now coming to do so. …
There are good reasons why an evolution toward the form of the book has not taken place. The wide screen that looks so unnatural for book reading is perfect for spreadsheets and for video. Scrolling down, line by line, remains the logical way to view things like computer code. … In short, reading has remained distinctly subordinate to the computer’s other uses.“

Und ein anderer Punkt: „… computers make it spectacularly easy to move through texts in other ways – in particular, by searching for particular pieces of information. … Instead of surrendering to the organizing logic of the book you are reading, you can approach it with your own questions and glean precisely what you want from it. You are the master, not some dead author. And this is precisely where the greatest dangers lie, because when reading, you should not be the master. Information is not knowledge; searching is not reading; and surrendering to the organizing logic of a book is, after all, the way one learns.“

Die Lösung liegt auf der Hand, ist aber offensichtlich – aus verschiedenen, technischen wie ökonomischen Gründen – nur schwer umzusetzen: „What is needed is a technological solution, in the spirit of the original Gutenberg revolution … That is to say, what is needed is a computer that looks and feels exactly like a book.“
Ich habe diese Gedanken auch deshalb etwas ausführlicher zitiert, weil man an den Artikel nur über eine mühsame Registrierung kommt. Aber er ist die Mühe wert.
David A. Bell, The New Republic Online, 1 Mai 2005
[Kategorien: Media Literacy]