Some Principles of Effective E-Learning
Nach der notwendigen Einschränkung, inwieweit man überhaupt von effektivem e-Learning sprechen kann, ohne den Einzelfall zu kennen, behauptet Stephen Downes: „Probably the best indicator of what works in informal e-learning is what works on the web in general. After all, this is where much informal learning is already taking place.“ Vor diesem Hintergrund kann man sagen, dass effektives und erfolgreiches e-Learning sich vor allem drei Kriterien stellen muss: „interaction, usability and relevance.“
Interaction: „By ‚interaction‘ what I mean is the capacity to communicate with other people interested in the same topic or using the same online resource.“
Usability: „But probably the greatest usability experts are found in the design labs of Google and Yahoo!“ Google und Yahoo! haben die beiden wesentlichen Usability-Elemente, so Stephen Downes, optimal gelöst: „consistency and simplicity“.
Relevance: „It is the principle that learners should get what they want, when they want it, and where they want it.“
Das ist nicht viel, doch ich kenne kaum ein Programm, das diesen Kriterien genügt.
Stephen Downes, Stephen’s Web, 25 April 2005
[Kategorien: e-learning]