Breaking Down the LMS Walls
Zum einen enthält dieser Artikel einen interessanten Vergleich zwischen der Einführung von Learning Management Systemen und den Arbeiten von Frederic W. Taylor:
„The use of all-purpose learning management systems in distance education has had adverse effects similar to those unintentionally created by Taylor’s workplace efficiency theory (1911). The industrial methods that Taylor recommended resulted in a diminution of worker autonomy and an increase in management control. The development and implementation of learning management systems in distance education has proved to be similar in intent and effect.“
Zum anderen ist der Artikel voll „schöner“ Formulierungen: „It is time to stop letting the LMS vendors tell us how to design learning. It is time to stop the tail from wagging the dog.“ Oder: „Distance educators now have an opportunity to usher in a second revolution in e-learning. This time, they need to rescue e-learning from the confines of the LMS.“
Ansonsten geht es um die Vorteile eines offenen „holistic learning environment“, zu dem viele wechselnde Komponenten und Tools je nach Bedarf gehören, gegenüber einem zentralen Learning Management System. Wie auch immer: Der Autor hat einen klaren Standpunkt.
Michael Hotrum, International Review of Research in Open and Distance Learning (IRRODL), März 2005
[Kategorien: Learning Management Systems]