Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

An informal history of eLearning

Was unterscheidet diese „informal history of eLearning“ vom vorhergehenden Artikel über „Social Software“? Zum einen: Auf den Artikel kann heute leider nicht online zugegriffen werden (ich konnte es gestern noch …), aber ich hoffe, der Autor hält uns da auf dem Laufenden. Zum anderen: Jay Cross fasst nicht nur zwanzig Jahre „e-Learning“ zusammen, er hat auch eine Botschaft. Und er hat eine klare Vorstellung davon, wem wir den Begriff „eLearning“ zu verdanken haben.

Seine Botschaft, die ich übrigens teile: „Today, five years after I coined the term ‚eLearning‘, we live in an e-world. Networks facilitate virtually all learning. Most corporate learning today is at least in part eLearning. It has become trite to point out that the ‚e‘ doesn’t matter and it’s the learning that counts.
If you ask me, I don’t think the learning counts for much either. What’s important is the ‚doing‘ that results from learning. If workers could do their jobs well by taking smart pills, training departments would have nothing to do except order the pills and pass them out. Executives don’t care about learning; they care about execution. I may talk about ‚learning‘ with you, but when I’m in the boardroom, I’ll substitute ‚improving performance‘.“

Im Folgenden führt er uns von den ersten Schritten des Computer-based Trainings zum heutigen e-Learning, um dann in immer kürzeren Intervallen die letzten Jahre und ihre Highlights (manche würden auch sagen: „Buzzwords“) zu rekapitulieren: LMS, Evaluation und ROI, Blended Learning. Er schließt mit folgendem Appell:

„Small wonder that executives hear the word ‚learning‘, think ’schooling‘, and conclude ’not enough payback‘. We need models to describe learning that don’t dredge up the bad baggage of schooling. This emperor needs new clothes. We need to cross the chasm between ’schooling‘ and ‚learning in the workplace‘.“
Jay Cross, Internet Time Blog, 8 Oktober 2004
[Kategorie: e-learning]