Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

looking again at non-formal and informal education – towards a new paradigm

infed, „the informal education homepage“, bietet eine Fülle von Materialien zum Thema „informelles und lebenslanges Lernen“. Unter anderem auch einen Artikel von Alan Rogers, in dem der Autor versucht, etwas Klarheit in das Nebeneinander verschiedener Begriffe zu bringen. Vor allem sein Überblick über die Diskussion der „non-formal education“ in den letzten Jahrzehnten ist lesenswert. Er schließt mit folgender Unterscheidung:

Learning is the keystone; it is the original matter out of which all education is created. Somewhere along the learning continuum, we come to purposeful and assisted learning (education in its widest sense). When we control this and individualise it, learn what we want for as long as we want and stop when we want, we are engaging in informal education. When we step into a pre-existing learning programme but mould it to our own circumstances, we are engaged in non-formal education. When we surrender our autonomy and join a programme and accept its externally imposed discipline, we are immersed in formal education.“
Alan Rogers, infed, 4 Juni 2004
[Kategorien: informelles Lernen]