Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Weblogs have the potential to revolutionize education

Warum werden offensichtlich an mehr und mehr prominenten amerikanischen Universitäten (Stanford, Harvard, Minnesota) Weblogs eingeführt, und warum tun sich deutsche Universitäten so schwer? Peter Baumgartner von der FernUniversität Hagen hat vor einigen Tagen zur laufenden Diskussion Stellung genommen. Nicht Unkenntnis oder technische Hürden, so Baumgartner, sind das Problem, sondern: „From my personal point of view a fundamentally wrong conception of education is the main reason for the absence of weblogs in education.“

Und er fährt fort zu beschreiben, wie Weblogs helfen können, dass traditionelle Verhältnis von Lehrern und Studenten zugunsten eines konstruktivistischen Verständnisses von Lernprozessen abzulösen:

„Contrasting this old style of teaching, weblogs are using short and up-to-date texts („micro content“). Their intrinsic characteristic could have a tremendous impact on our educational system:
– The date ordered format of weblogs features small text particles and therefore supports authenticity, spontaneity and immediacy.
– Small chunks of knowledge are easier to discuss and de- or reconstruct especially on a peer-to-peer basis.
– More communicative interaction of knowledge rooted in personal experience (Michael Polanyi refers to it as personal knowledge) is one of the consequences.
– Knowledge grounded in experience is more authentic and up-to-date which closes this reinforcing feedback loop.
If weblogs are used in education on a large scale, they won’t be just an add-on but they will change radically our way of teaching.“

Sehr empfehlenswertes, weil offenes Statement, das auch vor den Toren der FernUni Hagen kehrt!
Peter Baumgartner, Peter on eEducation, 10 Mai 2004
[Kategorien: Weblogs]