Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

eLearnInternational Conference, Edinburgh

Gerade habe ich gelesen, dass Frankfurt die „lebenswerteste Stadt Deutschlands“ ist und auch weltweit nicht schlecht abschneidet (5.). Trotzdem wäre ich lieber in Edinburgh auf der eLearnInternational gewesen. So bleibt mir nur die wie immer phantastische Reportage von Jay Cross, der bilderreich, unterhaltsam und in mehreren Etappen seine Eindrücke geschildert hat. Die interessantesten Fundstücke:

  • Er zitiert die Präsentation Etienne Wengers, bekannt für sein Konzept der „Communities of Practice“: „First generation knowledge management failed because it was top down. Identify the critical knowledge and stuff it in a content management system. Nobody took ownership because no community embodied the knowledge. Now that we appreciate that knowledge lives in communities, we can facilitate KM by nurturing their development.“ (21 Febr)
  • Er weist darauf hin, dass es letztendlich nicht um Learning, sondern um Execution gehe: „Soon after the term eLearning came into vogue, people began saying it’s not the “e” that’s important, it’s the learning. I don’t think they went far enough. It’s not the learning that’s important, it’s the action that comes after the learning. Executives look for one thing: execution. We need to talk with them about performance, about getting the job done, about hunting the elephant.“ (21 Febr)
  • Jay sagt, dass wir im „Zeitalter der Networks“ leben. „I define learning as the ability to prosper in the communities that matter to you. Our prevailing views of learning are colored by our shared experience of schooling. Might we be more open to thinking about learning as a network phenomenon? Learning means making better connections.“ (21 Febr)
  • Und er unterstreicht die Bedeutung des informellen Lernens mit einem einfachen Beispiel: „PowerPoint. How many in the audience use PowerPoint at least once a month? (Most of us.) How many learned it by attending a course? (1 person) How many learned via eLearning? (2) How many learned through trial and error and/or asking people for help? (45) This is a typical finding.“ (20 Febr)
  • Aber das sind nur einige Highlights. Weitere Erzählungen und ein Fotoalbum warten.
    Jay Cross, Internet Time Blog, 16 – 22 Februar 2004
    [Kategorien: e-learning]