Informal Learning: A Sound Investment
In die gleiche Kerbe wie George Siemens schlägt Jay Cross. Auch er hält die gegenwärtigen Ansätze und Schwerpunkte in der Weiterbildung für unzureichend, um zukünftigen Anforderungen gerecht zu werden. Seine Aufmerksamkeit gilt dem informellen Lernen: „At work we learn more in the break room than in the classroom. We discover how to do our jobs through informal learning—observing others, asking the person in the next cubicle, calling the help desk, trial and error and simply working with people in the know. Formal learning—classes and workshops and online events—is the source of only 10 percent to 20 percent of what we learn at work.“
Um das informelle Lernen zu fördern, schlägt er vor:
– Provide time for informal learning on the job.
– Create useful, peer-rated FAQs and knowledge bases.
– Provide places for workers to congregate and learn.
– Supplement self-directed learning with mentors and experts.
– Set up help desks 24×7 for informal inquiries.
– Build networks, blogs, Wikis and knowledge bases to facilitate discovery.
– Use smart tech to make it easier to collaborate and network.
– Encourage cross-functional gatherings.
Ein Blick in aktuelle Empfehlungen und Reports – auch in Deutschland – zeigt, dass Jay Cross mit diesen Beobachtungen und Ratschlägen derzeit nicht allein dasteht. Dabei fällt mir ein, dass ich die Studie des BMBF aus dem Jahr 2001(„Das informelle Lernen„; pdf – 1,1 MB!) immer noch nicht gelesen habe …
Jay Cross, CLO, Oktober 2003