Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Knowledge and Tragedy: or why we shouldn’t share knowledge

Okay, der Titel dieses Artikel ist nonsense, vielleicht noch provokativ – immerhin bin ich auch darauf reingefallen. Aber irgendwie sind die Gedanken des Autors ganz erfrischend nach all den sterilen Knowledge Management-Masterplänen. Wie immer beim Umgang mit Wissen lautet die Gretchenfrage: Will ich mich in der Welt beweisen, wie sie ist? Und das heisst: Business im Großen wie im Kleinen funktioniert auf der Grundlage von „Asymmetries of Knowledge“ – Menschen wissen Dinge, die andere nicht wissen; und Menschen teilen Wissen nur, wenn sie davon profitieren. Oder will ich dieser Welt einen anderen, offenen Umgang mit Wissen und Informationen entgegensetzen? Die Open Source/ Access – Bewegungen machen es vor. (Thanks to Stephen who reminded me of another & better world.)

Zum besseren Verständnis die Zusammenfassung des Autors:
First, t’s not enough to simply deliver the knowledge, important though that is. The key is whether knowledge is, or can be, acted upon. That means far more emphasis on helping our people become skilled knowledge users.

Second, we don’t have to have perfect knowledge management, nor would we particularly enjoy it. In a competitive world, we simply have to be better at managing knowledge asymmetries than our current competitors are. As it turns out, that also means a greater emphasis on skills: building the experience, intuition and resourcefulness of our knowledge workers.

Finally, we need to recognise that the corporate plot occupies only a part of most people’s lives. Knowledge sharing and knowledge secrecy also operate in our personal trajectories through life. When the two conflict, when my interest appears to be compromised by the dictates of my masters, then I will deploy my knowledge asymmetries first in my own defence – if not actively, at least passively.

Der Artikel beginnt übrigens mit dem Schicksal Cäsars, der zwar die Informationen über das geplante Attentat in Händen hielt, sie aber nicht nutzen konnte. (via elearningpost)
Patrick Lambe, www.greenchameleon.com, 2003 (pdf)