Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Lifelong learning: citizens‘ views

Ich hatte vor einigen Tagen schon einmal auf diese Studie der European Commission und des European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop) hingewiesen. Nur einige kurze Dinge, die beim Lesen hängengeblieben sind:

– Die Studie nimmt direkten Bezug auf das „Europäische Jahr des Lebenslangen Lernens“ 1996 – wusste ich nicht mehr.
– Die wichtigsten Ergebnisse der Befragungen, die Jan./ Febr. 2003 in über 15 europäischen Staaten durchgeführt wurden:

(a)Nine in 10 European citizens think that lifelong learning is important, at least to some extent.
(b)European citizens are aware of a ’skills gap‘.
But fewer than three fifths say they can use a computer or have management skills, while under half can use the Internet, scientific/technological ttols and equipment or foreign languages.
(c)The majority of citizens think they learn best in informal settings.
(d) Zusammenfassend: „On average, over two-thirds of European citizens do not currently take part in education and training, wheras at least 1 in 10 is demotivated. This raises two questions:
– In a Europe of knowledge, should these figures be lower?
– What would be effective incentives, for whom and for what purposes?

By the way, e-learning taucht zwar im Vorwort auf, spielt aber im weiteren keine Rolle.
CEDEFO, 2003